Soisalo-opisto kestävän tulevaisuuden suunnannäyttäjä
Soisalo-opiston on valinnut toiminnastaan keskeisiä kestävän kehityksen teemoja ja toimintatapoja, joita se kehittää. Teemojen perusteella opisto suunnittelee kestävän kehityksen ohjelman.
Syksyllä 2023 tehdyn kartoituksen perusteella kestävän kehityksen teemoissa on tapahtunut kehitystä. Tätä on edistänyt mm. hanketoiminta ja tuntiopettajien saaminen mukaan opiston toimintaan.
Koulutusten avulla tuntiopettajien hyvinvointiin ja kestävän kehityksen osaamiseen on panostettu ja elinkaariajattelua on edistetty. Liikennepäästöt ovat laskeneet, kun palavereita ja koulutuksia on järjestetty yhä enemmän etänä. Sähköisten palveluiden lisääminen on vähentänyt entisestään paperin määrää. Tiimitoiminta on laajennettu kattamaan koko kansalaisopiston toiminta.
Alla tarkempaa tietoa kestävän kehityksen teemoista Soisalo-opistossa.
Ekologinen ja taloudellinen kestävyys
Materiaalien arvostus, tilojen käytön tehostaminen ja etäteknologia
Kurssisuunnittelussa huomioidaan ekologinen ja taloudellinen ajattelutapa. Tietoisuutta ja vastuun ottoa valinnoista ja materiaaleista lisätään jatkuvasti. Opetuksessa opiskelijoista herätellään ajattelemaan kestävän kehityksen asioita ja keskustelemaan niistä, jotta ne tulisivat arkipäiväisiksi. Materiaalin kunnioitusta korostetaan.
Vastuulliset hankinnat ja kestävä kulutus
- Opiston tilojen käyttöaste pidetään korkeana ja opetusta järjestetään yhteiskäytössä olevissa tiloissa (kunnat, kyläyhdistykset ja yksityiset). Opiston tiloja vuokrataan myös ulkopuolisille toimijoille.
- Tilojen koneet ja laitteet ovat yhteiskäytössä muiden toimijoiden kanssa.
- Hankinnoissa kiinnitetään huomiota laatuun, kestävyyteen, alkuperään, huollettavuuteen ja monikäyttöisyyteen.
- Kursseilla tarvikkeita hankitaan yhteistilauksilla ja suositaan paikkakunnan yrittäjiä.
- Koneita, työvälineitä ja soittimia käytetään taloudellisesti ja huolletaan säännöllisesti.
- Kädentaitojen ja kuvataiteen kursseilla materiaaleja kierrätetään ja uusiokäytetään.
- Elinkaariajattelun tietoisuutta lisätään entisestään mm. kädentaito-, kuvataiteen- ja kotitalouskurssien opetuksessa, käydään dialogia aiheesta ja järjestetään teemaan liittyviä kursseja.
- Soittimia vuokrataan ja annetaan apua soittimien hankinnassa.
- Teatteri- ja tanssiesitysten lavastus- ja somistusmateriaalia, tarpeistoa ja puvustoa käytetään uudestaan, tuunataan, korjataan, kierrätetään, vuokrataan tai lainataan.
Jätteen synnyn ehkäisy ja kierrätys
- Jätteet käsitellään voimassa olevien tilan jätehuoltomääräysten mukaisesti.
- Jätteiden käsittelystä tiedotetaan ja ohjeistetaan.
- Paperijätteen vähentäminen ja paperittomuus
- Viestitään sähköisesti, Teamsin, sähköpostin, verkkosivujen ja sosiaalisen median kautta.
- Dokumentit jaetaan sähköisesti.
- Käytössä sähköinen työsopimus, palkantilaus, kurssihallinnointi ja päiväkirja, palkkalaskelma, laskutus, verkkolaskun tilaus ja matkalasku ja palaverimuistioiden teko.
- Käytössä paperia säästävä kopiointi ja tulostus ja ohjeistus.
- Opetuksessa suositaan sähköistä oppimateriaalia ja teknisiä välineitä.
- Tietosuojapaperijäätteelle on toimistoissa omat keruuastiat.
Liikennepäästöjen vähentäminen
- Palaverit, kokoukset ja koulutukset pidetään pääasiassa etänä.
- Järjestetään verkkokursseja.
- Kursseille, koulutuksiin ja kokouksiin menemistä suositaan kimppakyydein ja mahdollisuuksien mukaan julkisella.
- Kurssi- ja työmatkat taajama-alueilla kannustetaan pyöräilemään tai kävelemään.
Energian ja veden kulutuksen vähentäminen
- Laitteita pidetään päällä tai valmiustilassa vain silloin kun niitä käytetään.
- Tilasta poistuttuaan käyttäjä sammuttaa valot ja sulkee laitteet. Tämä on myös tietoturvallisuutta.
- Henkilökuntaa ja opiskelijoita ohjeistetaan veden ja energian säästävän käyttöön.
- Osassa opetustiloja on liiketunnistimella varustettu valaistus.
- Tilojen rikkinäisistä tai vuotavista hanoista ilmoitetaan välittömästi kiinteistöhuoltoon tai tilan vuokraajalle.
- LVI-laitteiden kunnon seuranta ja huolto tehdään vuosittain kunnan omistamiin tiloihin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys
Hyvinvointi, osallisuus ja yhteisöllisyys
Kaiken toimintamme tavoitteena on opiskelijoiden hyvinvoinnin lisääminen. Opiskelijan lähtötaso ja oma osaaminen huomioidaan opetuksessa. Eri-ikäiset ja -tasoiset opiskelijat opiskelevat samassa ryhmässä toinen toistaan tukien. Kaikki opetustoiminta tähtää ihmisenä kasvamiseen ja oman elämän hallintaan.
Ihmisyyttä, kulttuuria, monimuotoisuutta ja raaka-aineita kunnioitetaan ja kurssilaisille luodaan monenlaisia kokemuksia. Toiminnallisuutta ja yhteisopetusta sekä ryhmässä tekemistä painotetaan. Kestävän elämäntavan omaksumista viedään aktiivisesti eteenpäin yhteistyössä koko henkilökunnan kesken.
Kansallisen kulttuurin säilyttäminen ja kehittäminen
- Opetuksessa ja tapahtumissa huomioidaan perinteen siirtämistä sukupolvelta toiselle, perinteisten arvojen kunnioittamista, kertakäyttökulttuurin ehkäisemistä ja laatuajattelun korostamista sekä paikallinen kulttuuri- ja luontoympäristö ja rakennettu ympäristö.
- Kursseilla käytetään perinteisiä työmenetelmiä ja -välineitä.
Opiskelijoiden hyvinvointi, osallisuus ja yhteisöllisyys
- Vaikutusmahdollisuudet eri palautekanavien kautta.
- Opistokuntien ja -kylien toiveet huomioidaan kurssisuunnittelussa kunnan strategia huomioon ottaen.
- Opiston nettisivut ovat saavutettavat ja kurssisisällöt selkokielisisiä.
- Kurssille otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
- Opistolla on käytössä maksuton tutustumiskerta ja alennuksia mm. työttömät, eläkeläiset, maahanmuuttajat ja Warkaus-, Kaiku- ja 9-kortti.
- Kurssien esteettömyystarve huomioidaan jo suunnitteluvaiheessa.
- Kurssille voi tulla henkilökohtaisen avustajan kanssa.
Turvallinen oppilaitos
- Tilojen turvallisuuteen ja turvallisuusasioiden tiedottamiseen on panostettu.
- Turvallisen tilan ohjeistus on laadittu ja otettu käyttöön.
- Henkilökunta voi osallistua opiston avoimiin ensiapukoulutuksiin.
- Tuntiopettajien vertaistukitoiminnan käynnistäminen.
Henkilöstön hyvinvoinnin lisääminen
- Henkilöstön hyvinvointia kartoitetaan ja seurataan säännöllisesti ja ongelmiin puututaan.
- Avoimutta ja työnarvostusta on edistetty tervehdi, kehu ja kiitä -toimintakulttuurilla, koulutuksilla ja työnohjauksilla.
- Opistolla on etätyömahdollisuus.
- Tiimitoimintaa on laajennettu kattamaan kanasalaisopiston toiminta.
- Opistolle on kehitetty kestävän kehityksen pedagogisen oppimisympäristön toimintamalli ja sitä on hyödynnetty mm. kädentaitojen, kuvataiteen, kotitalouden ja teatterin kursseilla.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
- Maahanmuuttajia autetaan sopeutumaan suomalaiseen kulttuuriin mm. kielikurssien avulla ja heitä kannustetaan myös menemään muille kursseille.
- Opisto tekee yhteistyötä Varkauden alueen maahanmuuttoverkoston kanssa.
- Opiskelijoiden tietoa muista kulttuureista lisätään kieli- ja ruokakursseilla.
- Opistolla on kielten opettajia useista eri kulttuureista.
Alla lisätietoa Kestävää iloa ja oppia (KEIJO) 1 ja 2- hankkeiden menetelmistä ja tuloksista.
Kestävää iloa ja oppia - hankkeet
Kestävää iloa ja oppia (KEIJO) 1 ja 2- hankkeiden aikana lisättiin henkilökunnan kestävän elämäntavan tietoisuutta, näkyvyyttä ja keskustelutaitoja, suunniteltiin ja toteutettiin aiheeseen liittyviä kursseja ja luotiin kestävää kasvatusta edistävä toimintamalli kurssisuunnitteluun.
Opetushallituksen rahoittamat hankkeet kohdistuivat kansalaisopiston henkilökunnan kestävän elämäntavan koulutuksen ja pedagogisen oppimisympäristön kehittämiseen.
KEIJO 1- hankkeen menetelmiä ja tuloksia
Kestävää elämäntavan arvomaailmaa, tietoisuutta ja ajattelumallia kehitettiin pitämällä luentoja, koulutuksia ja työpajoja vakituiselle henkilökunnalle, kansalaisopiston tuntiopettajille ja kädentaitojen tiimille. Lisäksi pidettiin tietoiskuja kestävästä elämäntavasta asiakkaille järjestetyissä käsityökahviloissa.
Suunniteltiin ja kokeiltiin kestävän elämäntapaa edistäviä menetelmiä kursseilla luovin keinoin pilotoinnin avulla.
Järjesttiin Kestävyyttä ja merkitystä opetussuunniteluun -koulutus
- Tavoitteena oli, että eri alojen opettajat sekä suunnittelijat yhdessä suunnittelevat ja analysoivat opetusta Ekososiaalisen sivistyksen periaatteita mukaillen. Tarkoituksena on saada ideoita yksin ja ryhmässä, sekä jakaa pedagogisia työkaluja yli ainerajojen.
- Luento ja tehtävä ekososiaalisesta sivityksestä: pohdittiin omaa opetusta, pohdittiin ja ideoitiin ja keskusteltiin.
- Suunniteltiin pilotointikursseja teemoilla: oma suhde luontoon ja ympäristöön, luonnon merkitys, tulevaisuuden kuvittelua tai toisen asemaan asettumista.
- Pilotointi tehtiin viidelle kurssille.
- Pilotoinnit koettiin positiivisena ja sai hyviä ideoitaa. Kursseilla syntyi paljon keskusteluja ja keskustelutaidot myös paranivat.
- Opettajat dokumentoivat kokeilunsa.
Kestävää iloa ja oppia edistävä pedagoginen oppimisympäristö – toimintamallin luominen
- Ekososiaalinen sivistyskäsite: tiedot, taidot, arvot ja asenteet ja ajattelumalli
- Ideointipalaverit: miten kestävää kasvatusta sisällytetään kursseille
- Opiston arvojen läpikäyminen
- Kestävän elämäntavan taitojen oppiminen ja sen mallintaminen kurssisuunnitteluun vastuullisesti
- Työkalut: luovat menetelmät, dialogi ja vertaistuki
- Viestintäkanavien hyödyntäminen mm. Whatsapp, somekanavat
- Arviointi ja palautekyselyt: vaikuttavuus
- Näkyväksi tekeminen oppilastöiden, tarinoiden, nettisivujen yms. avulla
Lue lisää hankkeista Kestävä elämäntapa osaksi Soisalo-opiston toimintaan ja opetukseen
KEIJO 2- hankkeen menetelmiä ja tuloksia
Dialogi-koulutuksessa osallistujat saivat vuorovaikutuksellisia keinoja ja välineitä kestävään kehitykseen liittyvien teemojen puheeksi ottamiseen, avoimeen dialogiin ja tunteiden kohtaamiseen sekä niiden käsittelyyn yhdessä, löysivät erilaisia näkökulmia ja vaihtoehtoja yhteisissä keskustelussa ja saivat voimavaroja ja vertaistukea sekä toimivia vaihtoehtoja haasteellisiin tilanteisiin.
Tervehti, kehu & kiitä- toimintakulttuurin edistämisen myötä vakituisen henkilökunnan keskuudessa tervehtiminen ja kehuminen lisääntyi ja tämä näkyi opiston toiminnassa. Toimintamalli on nyt pysyvä ja sitä pitää aktivoida koko ajan. Toimintapa sisällytetään opiston pelisääntöihin ja perehdyttämiseen.
Tervehdi, kehu ja kiitä opiskelijaa kurssilla toimintaa arvioitiin kurssien opiskelijoiden avulla. Palautteen mukaan tuntiopettajan ja opiskelijan vuorovaikutus toimii loistavasti. Opiskelijat arvioivat myös omat vuorovaikutustaitonsa erinomaisiksi.
Kestävää työhyvinvointia tuntiopettajille – kohtaamistilaisuuksissa tuntipettajat pääsivät jakamaan ajatuksia pienryhmässä ja saivat vertaistukea työnohjaajan opastuksella. Opettajat toivoivat jatkossa kohtaamisia/ vertaistukea ja yhteistyötä enemmän toisten opettajien kanssa.
Kestävää työhyvinvointia tuntiopettajille ja suunnittelijoille -työpajoissa: Luonnonväreillä maalaaminen ja Haastavat tilanteet opetuksen aikana saatiin verstaistukea ja koettiin yhdessäoloa.
Pilotointikurssilla Mielihyvää ruoasta –kurssilla pohdittiin ruoan vastuullisuutta. Kokeilu innosti kurssilaisia kriittiseen keskusteluun. Arvioinnin mukaan kurssilla käyminen oli lisännyt useamman osallistujan osalta kasvisten ja kasvisproteiinien käyttöä, vähentänyt punaisen lihan käyttöä ja ajattelemaan ruoan vastuullisuutta.
Lue Eira Auvisen tarina Tuntiopettajana kestävää iloa ja oppia -matkalla
Lue Anne Nissisen kurssista Mielihyvää ruoasta - kasvisruokakin pitää olon kylläisenä